måndag 19 december 2011

min 4:e advent,

Nu kom julstämningen!

Jag spenderade från lördag eftermiddag fram till söndag förmiddag tid hos mina föräldrar där sedan min bror även infann sig….
Söndagen börjades med att jag gjorde raw food gröten jag skrev om i förra inlägget. Det tog inte alls lång tid att göra och den blev faktiskt jättegod! Kanske berodde på att det var en matsked sirap i den! ;) (Till och med mamma och pappa gillade den! De brukar annars vara lite skeptiska mot sådant som kan anses som nyttigt, i alla fall raw food) Vi tog dock lite mjölk till, vilket man egentligen inte ska, men jag åt en del av gröten utan mjölk och det smakade lika bra! Kort förklaring av raw food finns längs ned



När sedan brorsan sedan väl kom upp och hade ätit frukost, (han gillade inte gröten, ”den var ju kall och väl varm smakade den inge vidare heller…” sa han) klädde vi innegranen, (ljusen var dock trasiga så vi får sätta på dem senare) med Peter Jöbacks julmusik i bakgrunden (samt tv sorl eftersom pappa var hemma ;) ) Mysfaktor hög! Med lite kompromiss om hur granen skulle se ut fick vi sedan ett resultat!



Efter detta åkte vi till mormor och åt julbord samt slog in och rimmade på de flesta paket vi köpt med lite mer julmusik i bakgrunden…


Nu känner jag att julen börjar närma sig! En lättnad och ro infunnit sig i mig på det planet…

Dock börjar jag känna mig mer stressad över att inte ha hunnit träna så mycket innan jul som jag tänkt, men det ska det bli ändring på, det kanske är bättre att va sjuk innan jul än efter…
I alla fall i mitt och Linas fall eftersom vi tänkt springa långpass på nyårsafton!

Ni vet väl om att ni får hänga på?!  



Här är kort förklaring om raw food: En av de senaste diet trenderna som finns i hollywood är just Raw Food dieten. Vad innebär egentligen det?

Det innebär att man äter 100 % rå mat som är ej tillagad. Det finns de som har svårt för det och följer då dieten till 75 %, vilket innebär att maten kan tillagas runt 50 grader. Enligt dem som går på dieten så har det många fördelar, de får mer energi, går ner i vikt, bättre hy, bättre matsmältning, sjukdomar som försvinner och blir lyckliga.

Raw Food dieten är veganskt, vilket innebär att mjölkprodukter och kött ska undvikas. Man äter ekologisk mat eller vilt då det sägs har mer näring än vanligt.

Meningen bakom dieten är att när man kokar maten så orsakar man mycket kemiska förändringar i maten som inte är bra för en. Enligt dieten har en kokt potatis mer än 400 kemikalier än när den är rå.

De tror på att enzymerna i maten förstör när man tillagar mat över 50 grader. Det tar bort den näringen som finns i maten. De man äter är då färska frukter, grönsaker, nötter, torkade frukter, alger och frön. Juice är en stor del av dieten. Man kan dricka juicer av färska frukter och grönsaker. Super mat som goji bär, blåbär, broccoli och blå gröna alger är en viktig del av dieten.
Här hittar ni mer om raw food

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar